Enciclopedia de la Literatura en México

Carlos Fuentes a Critical View

Carlos Fuentes is a master of modern world literature. With the translation of his major works into English and other languages, his reputation has surpassed the boundaries of his native Mexico and of Hispanic literature and has become international. Now each new novel stimulates popular and scholarly reviews in periodicals from Mexico City and Buenos Aires to Paris and New York.

Carlos Fuentes: A Critical View is the first full-scale examination in English of this major writer's work. The range and diversity of this critical view are remarkable and reflect similar characteristics in the creative work of Carlos Fuentes, a man of formidable intellectual energy and curiosity.

The whole of Fuentes' work is encompassed by Luis Leal as he explores history and myth in the writer's narrative. Insightful new views of single works are provided by other well-known scholars, such as Roberto González Echevarría, writing on Fuentes' extraordinary Terra Nostra, and Margaret Sayers Peden, exploring Distant Relations, for which she served as authorized translator. Here too are fresh approaches to Fuentes' other novels, among them Where the Air Is Clear, Aura, and The Hydra Head, as well as an examination by John Brushwood of the writer's short fiction and a look by Merlin Forster at Fuentes the playwright. Lanin Gyurko reaches outside Fuentes' canon for his fascinating study of the influence of Orson Welles' Citizen Kane on The Death of Artemio Cruz. Manuel Durán and George Wing consider Fuentes in his role as critic of both literature and art.

Carlos Fuentes: A Critical View has been prepared with the writer's many English-speaking readers in mind. Quotations are most frequently from standard, readily available English translations of Fuentes' works. A valuable chronology of the writer's life rounds off the volume.

* Esta contraportada corresponde a la edición de 1982. La Enciclopedia de la literatura en México no se hace responsable de los contenidos y puntos de vista vertidos en ella.



MATERIAS RELACIONADAS
 

OBRAS RELACIONADAS TEMÁTICA O FORMALMENTE

  • Los días enmascarados
    Fuentes, Carlos
    Narrativa - Cuento
    México
    Los Presentes
    1954
    LOS DÍAS ENMASCARADOS de Carlos Fuentes, se acabó de imprimir el día 11 de noviembre de 1954, en los talleres de la Imprenta Juan Pablos, bajo la dirección del señor Baltasar Hidalgo. Se tiraron quinientos ejemplares, sobre papel Chamois Marfil de 63 kilos. La viñeta es de Ricardo Martínez de Hoyos .  LOS PRESENTES
  • Cantar de ciegos
    Fuentes, Carlos
    Narrativa - Cuento
    México, D. F.
    Joaquín Mortiz (Serie del Volador) / Alfaguara
    1964

  • La región más transparente
    Fuentes, Carlos
    Narrativa - Novela
    México, D. F.
    Fondo de Cultura Económica (Lecturas Mexicanas) / Ediciones del lirio (La Otra Orilla)
    1958

  • La muerte de Artemio Cruz
    Fuentes, Carlos
    Narrativa - Novela
    México, D. F.
    Fondo de Cultura Económica (Colección Popular; 34)
    1962

  • Aura
    Fuentes, Carlos
    Narrativa - Novela
    México, D. F.
    Ediciones Era (Alacena)
    1962

  • Zona sagrada
    Fuentes, Carlos
    Narrativa - Novela
    México, D. F.
    Siglo XXI Editores (La Creación Literaria)
    1967
    Quinta novela de Carlos Fuentes y primera que publica en cinco años,  Zona sagrada  parte de las relaciones de Claudio Nervo, gran estrella del cine mexicano, hechicera que también es madre, con Guillermo –Guillermito: Mito– para quien su sola condición de hijo es nicho, destino, tragedia, etiqueta social. Mediante un nuevo lenguaje que aspira a formular la definitiva contemporaneidad de la obra, Fuentes emprende la tarea de convertir la utop&iacu...
  • Cumpleaños
    Fuentes, Carlos
    Narrativa - Novela
    Mèxico, D. F.
    Joaquín Mortiz (Serie del Volador) / Cámara Nacional de la Industria Editorial Mexicana [CANIEM]
    1969
    Cumpleaños , fecha en que el tiempo se hace presente y subraya su irreversible fluir, en un cuarto ciego que es también una casa, una ciudad, un mundo. Allí un viejo con hábito monacal, una mujer y un niño forman una Trinidad de masiado humana en las profundidades de un instante eterno. Pero la eternidad no es la fijeza sino la incesante mutación. el tiempo es el espacio narrativo de esta novela. Su relato no fue, es ni será ya que está siendo, encarnado en identidades mutables, canjea...